Vegaaniset banaanipannukakut

Banaanipannukakut olivat minulle yhteen aikaan se must-have-aamupala. Söinkin niitä ehkä kyllästymiseen asti, enkä ole palanut niihin sen koommin. Eilen kuitenkin valmistin niitä taas pitkästä aikaa iltapalaksi ja oi kuinka hyviä niistä tulikaan!

Vegaaninen banaanipannukakku

Viime viikot ovat olleet melko kiireisiä, sillä olen ollut vain vähän kotona viikonloppuisin ja sen vuoksi myös leivonta ja blogin päivittäminen ovat valitettavasti jääneet vähemmälle. Ajattelin kuitenkin, että voisin jakaa tämän yksinkertaisen banaanipannarireseptin, sillä se on yltänyt ainakin minun omiin arjen sankari resepteihin, jotka tulevat käyttöön kerta toisensa jälkeen.

Banaanipannarithan ovat varmasti monelle tuttuja jo entuudestaan, mutta tämä versio sopii myös vegaaneille eli valmistuksessa ei käytetä lainkaan kananmunaa. Tein aiemmin blogiin vegaanisen version banaanipannareista, jotka soveltuvat hyvin jälkkäriksi, mutta tämä resepti on siitä riisuttu arkiversio. Raaka-aineita tarvitaan vain kaksi, joten pannarit valmistuvat vaikka silmät kiinni!

Vegaaniset banaanipannarit valmistuvat yksinkertaisimmillaan banaanista ja kikhernejauhoista. Hyvä määrä siis proteiinia ja luonnollista makeutta. Soseutus ja sekoitus hoituu helposti haarukalla, joten hankalaa tiskiäkään ei juuri synny. Huomasin tosin pieniä eroja eri kikhernejauhojen välillä, joten kannattaakin kiinnittää huomiota taikinan paksuuteen ja tarvittaessa säätää jauhojen määrää. Mielestäni parhaimpia jauhoja ovat olleeet Doves Farmin gram-jauhot.

Banaanipannukakku kikhernejauhoista

Helpot banaanipannukakut (vegaani, gluteeniton)

1 keskikokoinen kypsä banaani
 3 rkl kikhernejauhoja (esim. Doves Farm)
 vettä

1.
 Soseuta banaani haarukan avulla. Lisää kikhernejauhot. 
Taikina saa olla melko paksua, mutta jos taikina 
on vaikea levittää pannulle, niin lisää 
1-2 rkl vettä notkistamaan taikina.

2.
 Paista öljytyllä pannulla miedolla lämmöllä 
yksi iso tai useampi pieni pannari. 
Varmista että pannari on saanut kunnolla väriä 
ennen kääntämistä. Paista kypsäksi myös toiselta puolelta.

3.
 Tarjoile esimerkiksi jäisten mustikoiden 
ja agavesiirapin kanssa.

Vinkki: testaa pienellä taikinamäärällä että 
pannarit paistuvat ja kääntyvät hyvin. 
Lisää jauhoja tai vettä tarvittaessa. 
Pienet pannarit ovat helpompia kuin yksi iso.

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s