Miksi ja miten eroon sokerista?

Valkoinen sokeri on noussut huonoon maineeseen viime aikoina. Pohdin sokerin käyttöä omassa ruokavaliossani ja ajattelin jakaa siitä ajatuksia myös teille.

Netistä löytyy tietenkin suuri määrä tietoa sokerista ja suosittelenkin lukemaan aiheesta lisää myös omatoimisesti. Itse löysin esimerkiksi paljon lähteitä, joissa sokeria verrataan alkoholiin ja muihin myrkkyihin. Sokerin kerrotaan aiheuttavan voimakasta riippuvuutta ja se ruokkii huonoja bakteereja ruoansulatuselimistössä aiheuttaen iho-ongelmia, vatsavaivoja, jatkuvaa väsymyksen tunnetta, heikentynyttä immuniteettia, ylipainoa ja jopa masennusta. Suoraan sanottuna sokeria ei tarvita mihinkään ja se sisältää vain tyhjiä kaloreita.

mansikkalakukakku.jpg

Itse tunnistan sokerin haittavaikutuksista ainakin riippuvuuden, iho-ongelmat ja krapulaisen olon. Tuttuja kenties myös sinulle? Tajusin näiden kaikkien liittyvän sokeriin, kun aloin kiinnittää asiaan huomiota ja vähentää sokerin käyttöä. Ikävä puoli sokerissa on myös se se, että kaikki sen tuomat haitat eivät välttämättä näy heti, mutta  voivat tulla esiin ajan kanssa. No mitä asiasta pitäisi sitten ajatella? Täytyykö kaikesta hyvästä luopua?

Kuten varmasti olette huomanneet, olen vähentänyt valkoisen sokerin käyttöä myös resepteissäni. Tämä saattaa tuntua ristiriitaiselta, kun ajattelee että eikös leivonnaisia tehdä juuri sen vuoksi että halutaan herkutella? No ilman muuta ja nautiskelen itse pienillä herkuilla jopa päivittäin. Mielestäni on kuitenkin tärkeää kuunnella kehoa ja tarjota sille hyviä herkkuja. Sokeri ei tuota kuin hetkellistä tyydytystä ja jälkeenpäin huonoa oloa. Toisaalta taas mauttomat herkut eivät tuo tyydytystä, joten kyse onkin siis tasapainosta terveellisyyden ja nautinnon välillä. Itse olen vähentänyt valkoisen sokerin käyttöä tietoisesti ja etsinyt resepteihin luonnollista makeutta esimerkiksi taateleista ja banaanista.

avokadobanaanimousse.jpg

Sokerista kokonaan luopuminen on käytännössä lähes mahdotonta, sillä sitä on pieninä määrinä (eri muodoissa) yllättävän useissa elintarvikkeissa. En ota tuhraa stressiä siitä jos syön sokeria pienissä määrin, mutta olen huomannut itsessäni paljon paremman olon sokeria vähentämällä: paremmat yöunet, kirkkaampi iho ja mieli, energisempi ja terveellisempi olo. Anna keholle aikaa tottua vähempään sokeriin niin huomaat, että kohta vähemmän sokeriset asiat maistuvat todella makeilta.

nutellaletut.jpgLeivonnassa sokerin korvaaminen voi olla aluksi haastavaa, mutta se on myös innostanut minua kokeilemaan uusia asioita. Useimmiten lopputuloksesta ei edes huomaa sokerin puuttumista ja sehän se pointti onkin. Hyvää ja vain hyvää. Tässä muutama sokeriton tai vähäsokerinen resepti omien suosikkieni joukosta, joita suosittelen kokeilemaan:

Sokeriton slow-food omenasose
Vähäsokeriset gluteenittomat pullat
Kahden raaka-aineen nutella
Suklainen chia-vanukas
Marjainen jäädykekakku
Suklaabrowniet
Sokeriton granola
Mango-kookos raakakakku

Lisää ihania ja sokerittomia leivontareseptejä löydät mm. Veeran blogista ja hyviä vinkkejä sokerista vieroittautumiseen kannattaa lukea esimerkiksi Karitan blogista.

Mitä mietteitä aihe herätti sinussa? Kiinnitätkö huomiota sokerin käyttöön?

5 comments

  • Kiitos ihanista sokerittomista resepteistä! Itsellä on nyt menossa viides viikko sokeritonta ja olo on tosi hyvä. Huomaa, miten kasvojen iho on paljon paremmassa kunnossa ja mieliteot on hävinneet. Saa nähdä, jatkanko tulevaisuudessa täysin sokerittomalla linjalla vai alanko syödä esim. juhlissa sokerisia herkkuja. 🙂

    Liked by 1 henkilö

    • Kiitos paljon! Kuulostaa todella hyvältä. Mahtavaa että olet löytänyt sokerittoman tien 🙂 Jatka samaa rataa. Juhlissa sallin itselleni vähän sokeria, mutta useimmiten silloin ei edes tee mieli syödä niitä paljon.

      Tykkää

  • Vegaaninen porkkanakakku

Submit a comment

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s